Een avondje naar de bioscoop, een lekker diner of nieuwe outfit: tegenwoordig kunt u alles cadeau geven via een cadeaukaart. Geen wonder dat de populariteit stijgt! Het grote voordeel is dat 61% van de consumenten veel méér besteedt dan dat er op de kaart staat. Gemiddeld verdubbelen zij het bedrag! En de cadeaukaart heeft nog veel meer voordelen. Wat zijn de mogelijkheden en hoe kunt u de cadeaukaart inzetten? Dat leest u in dit blog.
Closed-loop cadeaukaart: van één winkelketen
Veel winkelketens hebben een eigen cadeaukaart. Dit noemen we een closed-loop cadeaukaart. Een voorbeeld hiervan is de HEMA cadeaukaart. Deze is te koop in de winkel en alleen te besteden in winkels van de HEMA. Een leuk presentje als de favoriete winkel van de ontvanger bekend is.
Open-loop cadeaukaart: voor meerdere winkelketens
De boekenbon, bioscoopbon en podium cadeaucard hebben één ding gemeen: ze zijn op meerdere plekken te besteden. Deze open-loop cadeaukaarten zijn ideaal voor mensen die niet precies weten waar de ontvanger graag shopt. Accepteert een winkel een open-loop cadeaukaart, dan draagt hij een ‘fee’ af. Door elke maand een vast bedrag te betalen bijvoorbeeld.
De cadeaukaart als marketingtool
Een cadeaukaart kunt u prima inzetten als kortingskaart. Bijvoorbeeld door een kaart met een klein tegoed erop te verspreiden via een magazine of in de stad. Zo heeft u ongetwijfeld wel eens een kortingskaart van Hello Fresh in uw handen gehad. Zij maken slim gebruik van de cadeaukaart en verleiden mensen om een proefbox te bestellen. De consument heeft zo een echt ‘cadeautje’ in handen. Dit geeft een boost aan de traffic naar uw website én zorgt voor nieuwe klanten.
Tip! Gaat u hiermee aan de slag? Kies dan voor een mooie stevige kaart. Uit ervaring blijkt dat dunne papieren cadeaukaartjes veel minder vaak worden gebruikt!
E-vouchers: de digitale cadeaukaart
Het is ook mogelijk om te werken met een digitaal tegoed, waarbij u helemaal geen pasje nodig heeft. Stuur een code of linkje door en de klant ontvangt een vrij te besteden tegoed. Dit klinkt lekker praktisch en heeft zeker voordelen, maar de consument ontvangt liever een fysieke cadeaukaart. Uit onderzoek blijkt dat 60% van de kopers een kortingscode erg onpersoonlijk vindt. Zij geven liever een mooi pasje cadeau.
Cadeaukaarten in alle vormen en materialen
Bij een cadeaukaart denken de meeste mensen aan een plastic kaartje in het formaat van een bankpas. Dit is de meest voorkomende vorm, maar er zijn zo veel meer mogelijkheden! Dille&Kamille vroeg ons bijvoorbeeld om een milieuvriendelijke kaart van recyclebaar karton. Geen enkel probleem. Het materiaal kunt u zelf bepalen, maar ook in de vorm bent u helemaal vrij. Wat denkt u van een hartvormige cadeaukaart voor Valentijnsdag? Hartstikke leuk!
Fysieke pas of digitale code: wat is de beste keuze?
Kiest u voor een fysieke pas met een mooie verpakking, dan heeft uw klant écht een cadeautje in handen. Leuk om te krijgen én leuker om te geven. Bespaart u liever op de kosten, dan is een digitale code misschien een betere keuze. Dit is erg praktisch en goedkoop. Bedenk wel dat mensen liever een fysieke pas cadeau geven!
Wij denken graag met u mee
Wat voor u de beste keuze is? Wij denken graag met u mee. Wij zijn marktleider in cadeaukaarten en verzorgen altijd een pas die bij u past. Houd ons blog in de gaten voor meer interessante artikelen of neem vrijblijvend contact met ons op.
Vraag een offerte aan!